Najbardziej afrykański festiwal w Polsce

Festiwal AfryKamera w tym roku odbywać się będzie pod hasłem “Stany rewolucji”. Kino Muza zaprasza już od soboty, 23 kwietnia. – Kompleksowo spojrzymy na Arabską Wiosnę i jej wpływ na region, w tym przede wszystkim na jej przemiany kulturowe i społeczne. Skupimy się tym samym na nowym postrewolucyjnym kinie Afryki Północnej, w szczególności z Tunezji i z Egiptu – zachęcają organizatorzy.

Co roku AfryKamera proponuje widzom tematy, które dotykają istotnych i aktualnych spraw Afryki. O tegorocznej edycji mówi Dyrektor Programowy festiwalu Przemysław Stępień: „AfryKamera 2016 odbywać się będzie pod hasłem „Stany rewolucji”, gdzie organizatorzy zamierzają odkrywać nie tylko samą sytuację w regionie Afryki Północnej w 5 lat po wydarzeniach Arabskiej Wiosny, ale przede wszystkim chcemy stworzyć bogate portrety „stanów ducha” całego kontynentu ogarniętego rewolucyjnym fermentem.

Choć nie wszystkie przemiany potoczyły się w kierunku liberalizacji i demokratyzacji na kontynencie zauważalny jest skokowy wzrost wolności słowa, myśli, ekspresji, w tym w szczególności w kontekście kobiet. Kobiety dźwigają Afrykę na swoich barkach i to głównie dzięki nim kontynent przeżywa najlepszy swój okres burzliwego rozwoju w historii. Kobieta rozbrzmiewa szczególnie głośno w afrykańskim kinie i prawdopodobnie poza tymi stricte kobiecymi nie ma kinematografii równie „kobiecej”co właśnie kino afrykańskie, co widać w naszej selekcji –rok w rok kobiety tworzą znaczny odsetek reżyserek tytułów AfryKamery.”

Sobota, 23 kwietnia
godz. 11.00
Afrykański poranek rodzinny
reż. Zestaw animacji, 53 min.
Zestaw animacji dla najmłodszych z Afryka w tle.

godz. 17.00
Ta rewolucja nie będzie transmitowana
reż. Rama Thiaw | Senegal, 111 min.
Akcja filmu dzieje się w czasie kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi w Senegalu na początku roku 2012. Urzędujący od dwunastu lat prezydent Abdoulaye Wade startuje po raz trzeci na stanowisko głowy państwa. Decyzja ta wywołuje protesty i zamieszki uliczne.

godz. 19.00
Hedi
reż. Mohamed Ben Attia (Tunezja, Belgia, Francja), 88 min.
Przepełniona ambiwalencją wizja Ben Atti zachwyciła Meryl Streep, Małgorzatę Szumowską i resztę jurorów tegorocznego festiwalu w Berlinie. „Hedi” wyjechał ze stolicy Niemiec z nagrodami za najlepszy debiut oraz kreację Majda Mastoury, który brawurowo wcielił się w tytułowego bohatera.
+ Przed pokazem degustacja arabskiej kuchni.

Niedziela, 24 kwietnia
godz. 16.00
Afryka oczami Ryszarda Kapuścińskiego
reż. Piotr Stanicki, Jean Luc Cohen (Francja), 52 min.
+ Karty pamięci, reż. Piotr Cieplak

godz. 17.30
Decor
reż. Ahmed Abdalla (Egipt), 117 min.
Egipski reżyser bawi się wątkami znanymi ze słynnego komediodramatu Woody’ego Allena i przeplata to, co realne, z fikcją. Jego bohaterka, zupełnie jak wciąż poszukujący własnej tożsamości kraj, w którym żyje, pomału uczy się decydować o swoim losie.
+ Przed pokazem degustacja arabskiej kuchni.

Poniedziałek, 25 kwietnia
godz. 19.15
Oko cyklonu
reż. Sékou Traoré (Burkina Faso, Francja), 98 min.
Akcja zrealizowanego na podstawie sztuki Luisa Marquesa „L’Oeil du Cyclone” rozgrywa się w fikcyjnym afrykańskim państwie, zmagającym się jednak z jak najbardziej prawdziwym problemem, jakim było i jest porywanie dzieci przez członków zbrojnych grup.

Wtorek, 26 kwietnia
godz. 19.30
Sembene
reż. Samba Gadjigo, Jason Silverman (Senegal, USA), 89 min.
Fascynujący dokument, będący zarazem inteligentnym hołdem dla reżysera, który znakomicie potrafił wykorzystać w swoim kinie socjologiczno-polityczny potencjał sztuki filmowej.

Środa, 27 kwietnia
godz. 19.00
Stan rewolucji – zestaw filmów, 100 min.
Pokaz z wprowadzeniem dr Marcina Styszyńskiego
Dr Marcin Styszyński – arabista, specjalista od retoryki arabskiej i współczesnych ruchów islamistycznych, polski attache kulturalny w Egipcie w latach 2009-2012 i wicekonsul w Algierii w latach 2012-2014.

godz. 21.00
Ayanda
reż. Sara Blecher (RPA), 107 min.
Pokaz zwprowadzeniem dr Karen Kuhn z RPA
Dr Karen Kuhn – pracownik Zakładu Studiów Południowoafrykańskich i Niderlandzkich UAM, pochodzi z RPA, specjalizuje się w studiach filmowych, literaturze Afrikaans i wielu innych obszarach związanych z kulturą Południowej Afryki i humanistyką ogólnie.