Rowery miejskie dojrzewają – rosną i mają… małe rowerki

61 stacji i ponad 680 rowerów, w tym małe rowerki (w dwóch wersjach) dla najmłodszych – tak wygląda obecnie Poznański Rower Miejski, a to nie koniec nowości. W środę oficjalnie system rowerowy zaczął działać w poszerzonym kształcie.

Poznański Rower Miejski został uruchomiony w 2012 roku i trzeba jasno powiedzieć, że przypominał wówczas bardziej atrapę niż rzeczywisty system. Ówczesne władze uznały, że 8 stacji rowerowych w centrum miasta można nazwać „systemem”, na tym więc poprzestały. Na kolejne stacje trzeba było poczekać do 2014 roku, ale i wówczas nie było idealnie (dołożono zaledwie 8 nowych stacji). Dopiero rok 2015 przyniósł sensowny rozwój sieci – liczba miejsc, gdzie można wypożyczyć rowery wzrosła do 37, samych zaś jednośladów było już 440.

Takie poszerzenie przyniosło spodziewany efekt – liczba wypożyczeń wzrosła (w porównaniu do 2014 roku) dwukrotnie. Na szczęście na tym władze miasta nie poprzestały, a w 2016 obiecały dołożyć kolejne elementy systemu.

To już nastąpiło – 6 lipca oficjalnie zaczął działać system PRM po poszerzeniu do 61. stacji i 680. rowerów.

– Wiemy, że im więcej stacji, tym system lepiej pracuje – przypomina Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania odpowiedzialny m.in. za transport i komunikację w mieście.

Nowe stacje już działają, ich lista jest dostępna na stronie internetowej systemu PRM, a także na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. Publikujemy ją także poniżej.

– W tym roku skupiliśmy się na dogęszczaniu sieci – tłumaczy Wojciech Makowski, odpowiedzialny za koordynację działań rowerowych w Poznaniu. – Jestem pewien, że wśród nowych stacji znajduje się co najmniej kilka takich, które odniosą spory sukces.

Po rozbudowie system jest bardzo nowoczesny – wszystkie stacje (także te najstarsze) zostały wyposażone w ekrany dotykowe i terminale płatnicze, a rowery są zabezpieczone wygodnymi elektrozamkami. Ale to nie wszystko – po rozbudowie w systemie są też rowerki dla dzieci. Jednoślady są wyraźnie mniejsze od tych dla dorosłych, a występują w dwóch wersjach: dla dzieci do 4. lub do 6. roku życia (po 10 rowerów na każdą grupę wiekową). Małe rowerki będą stacjonować (przynajmniej na razie) tylko na trzech stacjach wokół jeziora Maltańskiego, tam też ustawiono elektrozamki dostosowane do ich wielkości. Niestety nie będą one wyposażone w linkę zabezpieczającą, zatem gdy zamek będzie zajęty, trzeba będzie zwrócić rowerek przez Biuro Obsługi Klienta PRM.

Rowerki dla dzieci to pomysł Karoliny Fabiś-Szulc, miejskiej radnej, która z podobnym rozwiązaniem spotkała się w Warszawie. Całkowicie zaś unikatowe w skali polskiej są wersje rowerów dla dorosłych, wyposażone w foteliki dziecięce. W takie rozwiązanie zostało wyposażonych 10 proc. nowych rowerów.

To nie koniec atrakcji w tym roku – cały czas trwają testy nowej taryfy, która będzie dostępna dla posiadaczy kart PEKA. Użytkownicy karty będą mogli jeździć za darmo nie przez 20 minut (jak obecnie wszyscy korzystający z PRM), ale przez godzinę. Dodatkowo następna godzina będzie kosztowała tylko złotówkę.

Lista nowych stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego 2016 – 24 lokalizacje:

– Brzechwy / Maklakiewicza
– Bułgarska
– Ewangelicka
– Kościelna
– Kościuszki
– Kozia
– Libelta
– Marcelińska / Grochowska
– Masztalarska
– Matejki
– Mostowa
– Nieszawska
– pl. Cyryla Ratajskiego
– Prądzyńskiego / Kosińskiego
– Rondo Kaponiera
– Rynek Łazarski
– Strzegomska / Gałczyńskiego
– Szamarzewskiego / Wawrzyniaka
– Szpitalna
– Św. Barbary
– Taczaka
– Towarowa
– Uniwersytet Przyrodniczy
– Wierzbięcice / Św. Czesława