Akcja Zima w Poznaniu. Czyli czy zima zaskoczy drogowców?

W zbliżającym się sezonie zimowym utrzymaniem objętych zostało 865,4 km poznańskich dróg. Wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują, zarówno odśnieżanie, sypanie piasku z solą, jak również oczyszczanie z zanieczyszczeń. Szacuje się, że utrzymanie dróg w sezonie 2016/2017 kosztować będzie 22,8 mln zł.

Metody zimowego utrzymania dróg nie zmieniaja się od lat. W pierwszym etapie śnieg usuwany jest z jezdni mechanicznie – pługiem, a następnie nawierzchnia jest posypywana materiałami chemicznymi (solą drogową) lub uszorstniającymi. Wydatki na sprzątanie jedni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnienie koszy ulicznych systematycznie rosną.

Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:

–          w sezonie 2010/2011 – 31,1 mln zł

–          w sezonie 2011/2012 – 17,9 mln zł

–          w sezonie 2012/2013 – 24,5 mln zł

–          w sezonie 2013/2014 – 22,6 mln zł

–          w sezonie 2014/2015 – 21,1 mln zł

–          w sezonie 2015/2016 – 19,1 mln zł.

–          w sezonie 2016/2017 – plan 22,8 mln zł.

W bieżącym sezonie w akcji zima w dyspozycji Zarządu Dróg Miejskich jest do obsługi jezdni 28 pługoposypywarek oraz 21 pługów samochodowych. Natomiast do obsługi chodników, placów i ścieżek rowerowych przygotowano 14 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka).

Standardy utrzymania dróg

Celem zróżnicowania standardów utrzymania i dostosowania poziomu utrzymania do możliwości finansowych Miasta Poznania oraz zadeklarowanego potencjału sprzętowego wykonawców – ulice naszego miasta podzielono na sieci:

–          Sieć strategiczna (pierwsza kolejność) – o łącznej długości 270,4 km – to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali

–          Sieć podstawowa (druga kolejność) – o łącznej długości 247,6 km – to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej

–          Sieć lokalna I (trzecia kolejność) – o łącznej długości 219,5 km – to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej

–          Sieć lokalna II (czwarta kolejność) – o łącznej długości 127,9 km – to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie

–          Pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM – obsługiwane doraźnie.

Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie uwzględniając zgłoszenia mieszkańców oraz własne spostrzeżenia ZDM. Służby miejskie w pierwszej kolejności starają się reagować  na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, ponieważ dla nich takie oblodzenie jest szczególnie niebezpieczne. Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym spadku. Te również są traktowane priorytetowo. Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne podejmowane są dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na 865 kilometrach dróg utrzymywanych systemowo. 

Akcja zima i ekologia

Podobnie jak w ubiegłych latach, w czasie akcji zima ważne jest przestrzeganie zasad ekologii, zwłaszcza w kontekście przydrożnej zieleni. Na chodnikach, ścieżkach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.

Odmienne zasady obowiązują na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej. Na tych jezdniach stosowane są środki chemiczne (sól drogowa) i środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 27.10.2005 r. w sprawie rodzaju i warunków stosowania środków, jakie mogą być użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach. Przepisy regulują, zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki rodzaj środków należy zastosować.


Zimowe utrzymanie dróg rowerowych

Odśnieżanie sieci ścieżek rowerowych liczących 104 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.

Kto będzie odśnieżał

Sieci dróg obsługują wyłonione w przetargu firmy

  1. Konsorcjum firm: REMONDIS Sanitech Poznań sp. z o.o., Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych, Krzysztof Skoczylas – obsługuje następujące rejony miasta: Nowe Miasto-Południe, Grunwald, Wilda.
  2. Konsorcjum firm: SUEZ Zachód sp. z o.o. oraz Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. – obsługuje rejon: Nowe Miasto-Północ.
  3. Konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz Technika Sanitarna sp. z o.o. – obsługuje następujące rejony miasta: Stare Miasto-Centrum, Jeżyce
  4. Konsorcjum firm: FB Serwis S.A. oraz Firma Handlowo-Usługowa ALKOM, Henryk Sienkiewicz – obsługuje rejon: Stare Miasto Północ

Komórka dyspozytorska ZDM

Komórka dyspozytorska zimowego utrzymania pełni rolę ośrodka zarządzającego i koordynującego prowadzenie działań przez firmy zajmujące się zimowym utrzymaniem dróg.

Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic oraz współdziałają z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień na wykonawców nakładane są kary umowne.

Komórka dyspozytorska pracuje całodobowo w okresie od 1 listopada 2016 roku do 31 marca 2017 roku, w siedzibie ZDM, tel. 61 64 77 231 (każde zgłoszenie jest rejestrowane); mail: zima@zdm.poznan.pl

Działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach. W zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych, prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych. Należy pamiętać o zmianie opon na zimowe.