Dawniej bardzo popularne materiały azbestowe stosowano przy większości budynków, szczególnie tych prywatnych, gospodarczych czy garażach. Po latach, gdy okazało się, że to materiały wysoce niebezpieczne, pojawił się problem z ich poprawnym demontażem i składowaniem. Pomimo wielu akcji prowadzonych przez różne podmioty od wielu lat, także w Poznaniu nadal można spotkać miejsca, w których azbest nadal funkcjonuje na ścianach czy dachach.
Miasto Poznań zachęca do udziału w programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Miasta Poznania na lata 2021-2032, w ramach którego można uzyskać finansowanie na demontaż, zapakowanie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest lub zapakowanie odpadów zawierających azbest składowanych na nieruchomości, transport i unieszkodliwienie tych wyrobów .
Miasto zleci wykonanie zadania wykonawcy i pokryje 100% kosztów wykonania usługi usunięcia azbestu.
Program skierowany jest do osób fizycznych, w tym członków rodzinnych ogrodów działkowych, przedsiębiorców, osób prawnych i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Usługa demontażu elewacji, przegród wewnętrznych i rur z wyrobów zawierających azbest nie obejmuje spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.
Wnioski będą przyjmowane do 30 września. Dokumenty wraz z załącznikami można składać pocztą na adres: Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania, ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań, przez ePUAP lub osobiście w siedzibie wydziału, po uprzednim telefonicznym lub mailowym umówieniu wizyty. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Szczegóły dotyczące programu oraz wzory wniosków, wraz z listą wymaganych dokumentów, można znaleźć na stronie internetowej www.poznan.pl/azbest. Informacje udzielają również pracownicy Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska, tel. 61 878 5017, 61 878 4053 (sekretariat), mail: azbest@um.poznan.pl.