Rusza remont Trasy Kórnickiej. Co się zmieni i jak w czasie prac kursować będzie komunikacja zbiorowa?

Nie tylko nowe torowisko i sieć trakcyjna, ale także chodniki , drogi rowerowe, infrastruktura przystankowa, oświetlenie czy infrastruktura podziemna zostaną objęte rozpoczynającym się za niecałe dwa tygodnie remontem Trasy Kórnickiej. Zniknie przystanek „Polanka” w dotychczasowej lokalizacji i zostanie zastąpiony dwoma nowymi. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo i komfort przejazdu tramwajami, które obecnie kursują po mocno wysłużonym torowisku, a także podnieść jakość i komfort życia okolicznych mieszkańców. Oznacza to jednak rok utrudnień w ruchu pasażerskim.

Remont Trasy Kórnickiej jest konieczny – każdy, kto choć raz jechał nią zwłaszcza w ostatnich dwóch latach wie, że torowisko jest w bardzo złym stanie, przez co tramwaje muszą mocno zwalniać jadąc po nim. Inwestycja na odcinku od ul. Jana Pawła II do os. Lecha jest kolejnym etapem szerszego planu przebudowy tras tramwajowych Górnego Tarasu Rataj – wcześniejsze obejmowały trasę od os. Lecha do Ronda Żegrze oraz budowę nowej trasy od Ronda Żegrze do pętli przy ul. Unii Lubelskiej.

Trzeci etap rozpocznie się 17 października. W ramach inwestycji stare, zniszczone torowisko zostanie rozebrane wraz z siecią trakcyjną oraz infrastrukturą towarzyszącą. Zużyte elementy będą wymienione na nowe, które zapewnią lepsze bezpieczeństwo, trwałość i stabilność trasy. Nowe torowisko będzie przygotowane w taki sposób, by ograniczyć emisję drgań i hałasu, co poprawi komfort okolicznych mieszkańców.

Istniejące przystanki „Kórnicka” i „os. Tysiąclecia” zostaną przebudowane, a perony przystanku „Polanka” będą rozebrane. Zamiast niego powstaną dwa nowe przystanki: „Polanka” – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także „Łacina” – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Przystanek „os. Lecha” był przebudowany podczas wcześniejszych inwestycji.

Prace obejmą tez prace drogowe w rejonie tzw. ringu Łacina. Ulica Pleszewska zostanie wydłużona o ponad 200 metrów między skrzyżowaniem z ul. Zygmunta Warczygłowy a skrzyżowaniem z ulicami Kaliska i Polanka. Będzie tam także możliwość przejazdu przez torowisko. Poza jezdnią wybudowane będą po obu stronach chodniki oraz droga rowerowa po wschodniej stronie.

Zlikwidowana zostanie możliwość przejazdu przez torowisko przez samochody w ciągu ul. Milczańskiej. Ruch będzie dozwolony tylko dla pieszych i rowerzystów. Ma to poprawić bezpieczeństwo, ponieważ obecnie wciąż zbyt często dochodzi tam do wypadków i kolizji. Jest to także zgodne z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Planowana jest także budowa ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie torowiska od ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

W ramach inwestycji wybudowane będzie również odwodnienie, oświetlenie uliczne oraz monitoring, a także utwardzony dojazd dla służb technicznych.

Prace wymagają usunięcia drzew, które kolidują z planowaną rozbudową (poza 14, które zakwalifikowano do przesadzenia), jednak w rejonie trasy posadzonych będzie 250 drzew i zwiększona zostanie w stosunku do obecnego stanu ilość krzewów wzdłuż torowiska.

Rozpoczęcie prac oznacza zmiany w organizacji transportu zbiorowego. Z ruchu tramwajowego będzie wyłączony odcinek trasy objęty inwestycją, czyli między os. Lecha a ul. Jana Pawła II.

Zmiany w komunikacji tramwajowej będą dotyczyły linii numer 5 i 18. „Piątka” z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei „osiemnastka” od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 będzie zawieszona.

W celu umożliwienia jak najłatwiejszych przesiadek pomiędzy liniami numer 1, 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na „piątkę”, a z linii nr 18 na „jedenastkę”. Pozwoli to na podwojenie oferty przewozowej dla osiedli położonych na Chartowie i Żegrzu.

Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, które zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Dworzec Rataje – os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Będą z niej mogli skorzystać między innymi studenci z Rataj, chcący dojechać na Kampus UAM Morasko. Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki liniami numer 157 i 184.

Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej wzdłuż ulicy Krzywoustego (obsługa południowej części Polanki i os. Lecha) podmiejskie linie nr 511 i 512 skierowane zostaną ulicą Krzywoustego do Dworca Rataje. Do pętli Franowo kursować będzie bez zmian autobus nr 425.

Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku.