Taksówki w strukturach MPK Poznań, czyli gdy konkurencja stała się częścią miejskiej spółki

Taksówka i komunikacja zbiorowa stanowią dla siebie konkurencję w walce o pasażera. Nie inaczej było w przeszłości, choć co ciekawe, w poznańskiej komunikacji miejskiej był moment, kiedy za branżę taksówkarską odpowiadało właśnie MPK Poznań. Jak do tego doszło i dlaczego ostatecznie „drogi” obu form transportu się rozeszły?

30 sierpnia, przypada Dzień Taksówkarza. To właśnie dziś „dryndziarze” obchodzą swoje święto. Z tej okazji warto przypomnieć o historii taksówek w Poznaniu z punktu widzenia… MPK. Dlaczego właśnie tak?

Pierwsze taksówki w Poznaniu zostały zarejestrowane w 1905 roku. Przez pierwszych 10 lat nie było ich zbyt wiele – liczba nie przekraczała 10 samochodów. W tym czasie po mieście kursowało 140 dorożek konnych w ramach komunikacji zbiorowej i to właśnie one były głównym środkiem transportu dla mieszkańców.

Wraz z rozwojem branży samochodowej i stopniowym przekonywaniem się społeczeństwa do takiej formy przemieszczania się, coraz więcej osób zaczęło korzystać z wygodniejszego i szybszego sposobu poruszania się po Poznaniu.

W latach międzywojennych zauważalne zostały zmiany w preferencjach mieszkańców. Tuz przed wybuchem II wojny światowej, w 1937 roku, po Poznaniu kursowało 155 taksówek i zaledwie 35 dorożek. Po wojnie dorożki konne praktycznie całkowicie zniknęły z kursowania na liniach zorganizowanego transportu.

Czy to znaczy, że taksówki pokonały konkurencję? I tak i nie. W 1956 roku MPK w Poznaniu otrzymało 25 samochodów Warszawa M20, a 17 maja uruchomiło komunikację taksówkową w mieście. Dzięki dużemu zainteresowaniu ze strony mieszkańców możliwy był rozwój sieci i poszerzenie oferty o taksówki bagażowe. Nastąpiło to w sierpniu 1959 roku, kiedy uruchomiono 15 „bagażówek”.

Dlaczego taksówki nie są obecnie w strukturach MPK? W lipcu 1962 roku miejski przewoźnik przekazał wszystkie taksówki na rzecz Miejskiemu Przedsiębiorstwu Taksówkowemu, które powstało w Poznaniu. Łącznie przekazano 162 samochody marki Warszawa M20, 15 sztuk Wołgi M21, 45 pojazdów bagażowych typu Warszawa 200P pick-up i 25 – Żuk A03. To jednak nie koniec – MPK przekazało całe zaplecze „taksówkarskie” znajdujące się przy ul. Wilczak 20 i Dąbrowskiego 26.

Obecnie przewozy taksówkarskie i komunikacja miejska znów walczą o pasażera, choć nie da się ukryć, że raczej nie widzą u siebie nawzajem konkurencji. Preferencje klientów zmieniają się w zakresie transportu w zależności od danej sytuacji.