Początki linii pospiesznych w MPK Poznań

W ramach MPK Poznań obecnie nie ma linii pospiesznych, ale jeszcze kilka lat temu, gdy buspasy w mieście nie istniały, linię pospieszną można było zobaczyć m.in. na trasie między poznańskim dworcem a lotniskiem. Gdyby jednak cofnąć się bardziej w czasie, to linii pospiesznych było jeszcze więcej, a dokładnie 63 lata temu rozbudowano ich sieć.

Czas przypomnieć początki linii pospiesznych w mieście. Pierwsza została uruchomiona w sierpniu 1959 roku i miała numer 63, choć z czasem zmieniono ją na 81. Kursowała między Dębcem a Puszczykowem na ponad 14-kilometrowej trasie.

Na początku grudnia 1960 roku, czyli 63 lata temu uruchomiono trzy kolejne.

Linia numer 82 miała najdłuższą trasę, bo wynosiła aż 23,5 km. Zaczynała się przy Ogrodzie Botanicznym w Poznaniu i dojeżdżała do Tarnowa Podgórnego, wjeżdżając także do Ceradza i Lusowa.

Niemal o połowę krótsza była trasa linii numer 83, która jadąc z Górczyna dojeżdżała do Konarzewa pokonując 12,4 km.

Trzecią z uruchomionych linii była ta z numerem 84, która kursowała na trasie Wierzbowa – Swarzędz i miała 11,4 km.

Jak informuje MPK, na tych liniach najprawdopodobniej kursowały autobusy Skoda Karosa. Poznańskie przedsiębiorstwo miało ich wówczas 15 nowych sztuk.