Badania ruchu turystycznego w Wielkopolsce

W minionym roku Wielkopolskę odwiedziło ponad 3 mln turystów. Nasz region kojarzą głównie z czystymi jeziorami i lasami, ciekawymi zabytkami i poznańskimi koziołkami – wynika z najnowszych badań ruchu turystycznego wykonanych na zlecenie Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.

Od 2010 r. WOT realizuje projekt unijny o nazwie „Kompleksowa promocja wiodących produktów turystycznych Wielkopolski”, którego celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku regionu, a w dalszej perspektywie wzrost liczby przyjazdów turystycznych.

W ramach projektu powstał nowy system identyfikacji wizualnej województwa wielkopolskiego i rozbudowany portal internetowy dla zwiedzających region. Atrakcje turystyczne promowane są podczas imprez targowych w kraju i zagranicą oraz podczas szkoleń i wizyt studyjnych. Wkrótce zobaczymy efekty kampanii promocyjnej mediach.

– Do końca 2013 r. województwo wielkopolskie wyda prawie 4,7 mln zł na promocję swoich markowych produktów turystycznych, z czego niecałe 3,5 mln zł to środki unijne. Dzięki temu możemy przyciągać do Wielkopolski nowych turystów, proponując im zwiedzanie unikalnych zabytków, a także aktywny wypoczynek na wodzie czy rowerze. Nie odcinamy się od wizerunku regionu związanego z biznesem i intensywnie promujemy także turystykę konferencyjną – mówi Tomasz Wiktor, prezes WOT.

Jednym z elementów projektu jest przeprowadzenie po raz pierwszy w Wielkopolsce profesjonalnych badań ruchu turystycznego. Ich wyniki będą miały wpływ na kształt kampanii medialnej oraz pomogą w optymalizacji podejmowanych działań promocyjnych. Raport powstał w oparciu o cykl badawczy realizowany w II i III kwartale 2011 r. Przepytano w sumie 1750 respondentów.  Odwiedzających Wielkopolskę pytano m.in. o cel, czas i motyw pobytu oraz środek transportu i zakwaterowanie, wreszcie o subiektywną opinię na temat regionu i poziomu oferowanych usług. Z badań wynika, że najpopularniejszym celem przyjazdu do Wielkopolski jest zwiedzanie (prawie 42 proc. ankietowanych). Ponad 37 proc. turystów przyjeżdża, aby aktywnie wypoczywać. Natomiast dla 31 proc. decydującym czynnikiem jest rozrywka. Jeśli chodzi o długość pobytu to najczęściej trwa on od 3 do 5 noclegów. Skojarzenia z Wielkopolską nie są już takie jednoznaczne. Zdaniem młodszej części respondentów (25-35 lat) Wielkopolska jawi się jako region z dużą liczbą terenów zielonych, czystych jezior i wygodnymi trasami rowerowymi. Przez starszą grupę turystów (35-55 lat) postrzegana jest jako kolebka polskiej państwowości albo przez pryzmat stolicy regionu – centrum kulturalnego, targowego i konferencyjnego. Wśród propozycji na symbol regionu pojawiają się m.in.: pyry, rogale świętomarcińskie, poznańskie koziołki, EURO 2012 w Poznaniu oraz atrakcyjne miejsca, np. Gniezno, Wolsztyn, Licheń, Lednica. Wśród najciekawszych atrakcji regionu turyści wymieniają zabytki, w tym najczęściej te zlokalizowane na Szlaku Piastowskim. Cieszyć może fakt, że przeważająca większość respondentów, bo aż 94 proc. jest zadowolona ze swojego pobytu na terenie Wielkopolski. Wysoko oceniana jest gościnność oraz poziom świadczonych turystom usług. Widać także dominującą pozycję Poznania nad resztą regionu.

Celem badania było także określenie przybliżonej liczby turystów odwiedzających Wielkopolskę. Przyjęte metody badawcze dały możliwość oszacowania skali ruchu turystycznego. W 2011 r. wielkość ruchu turystycznego w regionie w zarejestrowanej bazie noclegowej wg GUS wyniosła ok. 1,6 mln, a bazując na proporcji turystów jednodniowych i zakwaterowanych indywidualnie oraz liczby zarejestrowanych noclegów ustalono szacunkową wielkość rynku dla województwa w roku 2011 na ponad 3 mln osób.

Badania będą miały charakter ciągły. Drugi cykl przewidziany jest w 2013 r. Jego celem będzie m.in. zbadanie skuteczności podjętych działań promocyjnych.

Przedsięwzięcie pn. „Kompleksowa promocja wiodących produktów turystycznych Wielkopolski” realizowane jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Wielkopolska Organizacja Turystyczna.