Automatyczny system zarządzania dla zajezdni tramwajowej

Firma PSI wygrała postępowanie o zamówienie publiczne i w efekcie podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu na dostawę, wdrożenie i uruchomienie systemu do automatycznego zarządzania pracą zajezdni tramwajowej Poznań Franowo. Wdrożenie systemu już się rozpoczęło, a zakończenie inwestycji planowane jest na koniec przyszłego roku.

Budowana obecnie zajezdnia tramwajowa na Franowie stanowić będzie jeden z największych i najnowocześniejszych tego rodzaju obiektów w Europie. Jej obszar, sięgający 17 hektarów, przekroczy powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Znajdzie się tam docelowo miejsce na 150 pociągów, a więc dwu i półkrotnie więcej niż w największej dotychczas zajezdni w Poznaniu przy ulicy Głogowskiej.

Zajezdnia na Franowie będzie pierwszą automatyczną zajezdnią tramwajową w Polsce i zarazem największą tego rodzaju inwestycją w naszej części Europy. Rozwiązanie oparte zostało o oprogramowanie do zarządzania zajezdnią PSItraffic, wdrożone już przez PSI Transcom w kilku zajezdniach tramwajowych w Europie.

System DMS (ang. Depot Management System) obejmie szereg zintegrowanych komponentów, których zadaniem jest zautomatyzowanie zarządzania pracą zajezdni. W jego skład wchodzą elementy zarządzające i optymalizujące trasy przejazdów tramwajów, w tym w szczególności system służący do automatycznego planowania i wizualizacji oraz zarządzania ruchem tramwajów, system zdalnej identyfikacji tramwajów poruszających się na terenie zajezdni oraz komunikacja głosowa i wizualna pomiędzy uczestnikami ruchu.

– Budowana zajezdnia tramwajowa na Franowie praktycznie w każdym aspekcie będzie posiadała nowoczesne rozwiązania. Z uwagi na wielkość zajezdni i  jej usytuowanie w sieci komunikacji tramwajowej, szczególną uwagę poświęciliśmy systemowi automatycznego sterowania pracą zajezdni. System ten, dzięki wsparciu informatycznemu, pozwoli na sprawne realizowanie złożonych zadań: sterowania ruchem pojazdów, procesów obsługowych, planowania pracy – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań. – Należy podkreślić, że w takim wymiarze zadań, nie posiadaliśmy wzorców krajowych. Jesteśmy przekonani, że firma PSI, która realizuje projekt sterowania, dzięki doświadczeniu zdobytemu w wielu europejskich miastach opracuje i wdroży projekt dający efekty ekonomiczne i organizacyjne – dodaje.