Kratownicę osadzono na betonowych słupach w miejscu, gdzie w przyszłości planowana jest budowa peronu Kolei Dużych Prędkości. Dobra, bezwietrzna pogoda ułatwiła zadanie, choć nie lada wyzwaniem dla obsługi była dziś konieczność przemieszczenia się „Herkulesa” o kilka metrów po specjalnym, zbudowanym z drewnianych bali podłożu, z wiszącą w powietrzu kratownicą.
– Operator dźwigu i asystujący mu mniejszy dźwig, odpowiedzialny za stabilizowanie „Herkulesa” z trudnym zadaniem poradzili sobie perfekcyjnie – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit.
W ciągu zaledwie 10 dni inwestor, węgierska spółka TriGranit Development Corporation, zamontowała aż cztery takie stalowe kratownice, w których docelowo znajdą się rampy najazdowe umożliwiające wjazd aut na kolejne kondygnacje parkingu. Zadanie było bardzo skomplikowane logistycznie, wymagające zastosowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa (wyłączanie sieci trakcyjnej, wstrzymany ruch pociągów, praca w nocy).
Budowa stalowej konstrukcji akurat w tym miejscu była wymuszona przejściami podziemnymi dworca kolejowego Poznań Główny na peronach I, II i III, uniemożliwiających zastosowanie tradycyjnych fundamentów. Kratownice pełnią więc rolę mostu łączącego dwie części parkingu. Dokończenie parkingu, który składa się prawie z trzech tysięcy prefabrykowanych elementów, planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Obecnie na tylnej, niewidocznej z mostu Dworcowego części galerii handlowej Poznań City Center rozpoczął się montaż konstrukcji pod dach. Do końca roku inwestor planuje zakończenie budowy obiektu w stanie surowym otwartym, do lutego 2013 roku budynek powinien być już w całości zadaszony. W części nowego dworca autobusowego PKS trwa szklenie stalowej, ażurowej konstrukcji dachu, identycznej jak na nowym dworcu PKP. Prace mają potrwać do grudnia.
Lada dzień powinny rozpocząć się też prace związane z budową nowego układu drogowego wokół Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, nowe skrzyżowanie u zbiegu ulic Towarowej, Matyi i Przemysłowej, przedłużenie ulicy Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów oraz prawie 2,5 km dróg wewnętrznych i dojazdowych przy dworcu PKS i centrum handlowym. Wybrani przez inwestora wykonawcy ustalają z Zarządem Dróg Miejskich szczegółowy harmonogram prac i niezbędnych z uwagi na lokalizację ograniczeń w ruchu samochodów i tramwajów. Jeszcze w listopadzie trzeba będzie przełożyć znajdujące się pod ziemią kable. Budowa dróg ruszy prawdopodobnie w grudniu.
Otwarcie Poznań City Center, a więc galerii handlowej Poznań City Center z 250 sklepami, dworca PKS na 19 stanowisk, parkingu na 1500 aut oraz nowych dróg zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.
Czytaj także: