Poznań City Center już wkrótce pod dachem

Ponad godzinę trwał montaż ostatniej, najcięższej, bo ważącej ponad 120 ton kratownicy na budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu. A to oznacza, że już wkrótce rozpocznie się kładzenie dachu.

Kratownicę osadzono na betonowych słupach w miejscu, gdzie w przyszłości planowana jest budowa peronu Kolei Dużych Prędkości.  Dobra, bezwietrzna pogoda ułatwiła zadanie, choć nie lada wyzwaniem dla obsługi była dziś konieczność przemieszczenia się „Herkulesa” o kilka metrów po specjalnym, zbudowanym z drewnianych bali podłożu, z wiszącą w powietrzu kratownicą.
– Operator dźwigu i asystujący mu mniejszy dźwig, odpowiedzialny  za  stabilizowanie „Herkulesa” z trudnym zadaniem poradzili sobie perfekcyjnie – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit.

W ciągu zaledwie 10 dni inwestor, węgierska spółka TriGranit Development Corporation, zamontowała aż cztery takie stalowe kratownice, w których docelowo znajdą  się rampy najazdowe umożliwiające wjazd aut na kolejne kondygnacje parkingu.  Zadanie było bardzo skomplikowane logistycznie, wymagające zastosowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa (wyłączanie sieci trakcyjnej, wstrzymany ruch pociągów, praca w nocy).

Budowa stalowej konstrukcji akurat w tym miejscu była wymuszona przejściami podziemnymi dworca kolejowego Poznań Główny na peronach I, II i III, uniemożliwiających zastosowanie tradycyjnych fundamentów. Kratownice pełnią więc rolę mostu łączącego dwie części parkingu. Dokończenie parkingu, który składa się prawie z trzech tysięcy prefabrykowanych elementów, planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Obecnie na tylnej, niewidocznej z mostu Dworcowego części galerii handlowej Poznań City Center rozpoczął się montaż konstrukcji pod dach. Do końca roku inwestor planuje zakończenie budowy  obiektu w stanie surowym otwartym, do lutego 2013 roku budynek powinien być już w całości zadaszony.  W części nowego dworca autobusowego PKS trwa szklenie stalowej, ażurowej konstrukcji dachu, identycznej jak na nowym dworcu PKP. Prace mają potrwać do grudnia.

Lada dzień powinny rozpocząć się też prace związane z budową nowego układu drogowego wokół Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, nowe skrzyżowanie u zbiegu ulic Towarowej, Matyi i Przemysłowej, przedłużenie ulicy Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów oraz prawie 2,5 km dróg wewnętrznych i dojazdowych przy dworcu PKS i centrum handlowym. Wybrani przez inwestora wykonawcy ustalają z Zarządem Dróg Miejskich szczegółowy harmonogram prac i niezbędnych z uwagi na lokalizację  ograniczeń w ruchu samochodów i tramwajów. Jeszcze w listopadzie trzeba będzie przełożyć znajdujące się pod ziemią kable. Budowa dróg ruszy prawdopodobnie w grudniu.  

Otwarcie Poznań City Center, a więc galerii handlowej Poznań City Center z 250 sklepami, dworca PKS na 19 stanowisk, parkingu na 1500 aut oraz nowych dróg zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.   

 

Czytaj także:

Na dworcu PKP przybyła kolejna kratownica