Radnych zainteresował aktualny stan prac tej inwestycji nie tylko dlatego, że to największa obecnie prowadzona inwestycja miejska, ale też dlatego, że terminy jej ukończenia już kilkakrotnie i zazwyczaj dość niespodziewanie ulegały zmianom. Gdyby znów na budowie miały się pojawić jakieś kłopoty – radni woleli zostać zawczasu uprzedzeni…
Jednak tym razem referujący temat wiceprezes Skałecki miał dla radnych dobre informacje. Prace toczą się zgodnie z planem, co oznacza zakończenie wschodniej nitki ulicy Roosevelta i kończenie prac na moście Uniwersyteckim – to znaczy połowie mostu, bo gdy ta zostanie oddana do użytku, to drogowcy wkroczą na drugą połówkę i przystąpią do jej remontu.
Gotowe są już drogi rowerowe i chodniki na Roosevelta, teraz trwają prace wykończeniowe: montaż balustrad, oznaczeń i malowanie. Gotowy jest już podziemny parking na 300 samochodów, a także szyby wind i ruchomych schodów. Pojawił się też nieoczekiwany problem: wada stropu, z którą teraz walczą wykonawcy inwestycji. na budowie problemy to rzec normalna, ale akurat jeśli chodzi o przeciekający strop kaponiery, to tu zaskoczenia być nie powinno – przeciekał jeszcze przed remontem, ZDM kilkakrotnie remontował podsufitkę…
Po zakończeniu remontu Kaponiera będzie miała dwa piętra podziemne: pierwsze to ten poziom, którym przed remontem chodzili piesi, a po remoncie dojdzie drugi, gdzie będą przystanki Pestki. Platformy przystanków są już gotowe. Warto dodać, że na wszystkich zejściach będą schody ruchome, i to w dwie strony.
Dobra wiadomość jest taka, że zniknie przejście podziemne pod ulicą Dworcową – ruch na tej ulicy jest znacznie mniejszy po otwarciu nowego dworca, jak wynika z analiz Zarządu Dróg Miejskich, więc takie przejście nie będzie już potrzebne.
Sporo uwagi radni poświęcili kaponierze kolejowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami jej fragmenty zostaną wyeksponowane – chodzi tu o efektowne łuki konstrukcji – a całość osuszona. Kaponiera kolejowa zostanie także przygotowana do tego, by jej przestrzeń wykorzystać w całości – ale o tym zadecyduje operator tego terenu. Bo wszystkie lokale i parking będą miały wspólnego zarządcę i to on będzie podejmował decyzje, gdzie i co umieścić. Konkurs na operatora ma zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.
– Mogą to być różne funkcje, na przykład gastronomiczne lub handlowe – wyjaśnił Rafał Kupś z Zarządu Transportu Miejskiego.
Andrzej Rataj, radny ze Starego Miasta, chciał się dowiedzieć, o ile jest dokładnie opóźniony remont kaponiery. Trudno mu się dziwić – terminy zakończenia tej inwestycji zmieniały się kilkakrotnie, a później jeszcze doszła konieczność wyremontowania sypiącego się mostu Uniwersyteckiego, którego fatalnego stanu technicznego jakoś nikt wcześniej nie zauważył. Kazimierz Skałecki nie chciał jednak podać dokładnej liczby, bo “nie chce przekręcić o kilka dni”… Zapewnił za to, że wszystkie prace, także i te na moście Uniwersyteckim, ostatecznie i nieodwołalnie mają się zakończyć w sierpniu 2015 r. A jeśli pogoda dopisze, to do końca roku tramwaje pojadą w kierunku Świętego Marcina.