Zmiany dotyczą odcinka ulicy od Kościuszki do Al. Marcinkowskiego oraz samych alei na odcinku od ulicy Święty Marcin do ulicy Podgórnej. Głównym założeniem opracowania są nowe rozwiązania drogowo – torowe, które ograniczą ruch samochodowy w tym rejonie, a zwiększą atrakcyjność ulicy dla pieszych.
Przede wszystkim samochody w całym rejonie będą się mogły poruszać jedynie z prędkością do 30 km, co będzie wymuszane wyniesionymi powierzchniami skrzyżowań i przejść dla pieszych. Kierowcy będą mieć też znacznie mniej dróg do wyboru. Na Świętym Marcinie będą miały do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę, z obu stron torowiska. Na uwolnionej w ten sposób przestrzeni powstanie szerszy chodnik, a po północnej stronie ulicy dodatkowo mała architektura, stacje roweru miejskiego, letnie ogródki i drzewa, które zostaną posadzone tam, gdzie nie będzie to kolidowało z podziemną infrastrukturą. Wzdłuż ulicy po obu stronach zaprojektowano też miejsca postojowe.
Zmiany drogowe wymuszają też zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniach Świętego Marcina z Kościuszki oraz z Ratajczaka poprzez wykluczenie relacji na wprost w ciągu Ratajczaka. Odcinek Al. Marcinkowskiego od Św. Marcina do Podgórnej zostanie w ogóle wyłączony z ruchu. Na całym odcinku ulicy nie będzie też już sygnalizacji świetlnej.
Torowisko w ulicy Święty Marcin będzie wydzielone i brukowane, a rozwiązania koncepcyjne uwzględniają również przyszłościowy przebieg torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Ratajczaka. Przy skrzyżowaniu Św. Marcina i Ratajczaka powstanie przystanek wiedeński, a by słupów trakcyjnych było mniej, trakcja tramwajowa zostanie podwieszona do słupów oświetleniowych. Chodniki po obu stronach ul. Św. Marcin zostaną w miarę potrzeb doświetlone dodatkowym oświetleniem odpowiednio wkomponowanym w przestrzeń ciągów pieszych. Słupy oraz elementy małej architektury zostaną przyjęte zgodnie z Katalogiem Mebli Miejskich Poznania.
PIM przygotował do wyboru dwa warianty przebudowy ulicy. Różnią się tym, że w wariancie I po północnej stronie Św. Marcina zaprojektowano dodatkowe 4 miejsca postojowe wyłącznie dla pojazdów zaopatrzenia na czas rozładunku dostawy w określonych godzinach. Natomiast wariant II zakłada budowę wydzielonych ciągów rowerowych. W al. Marcinkowskiego zaprojektowano dwukierunkową ścieżkę szerokości 2,5 m, a na ul. św. Marcin (kosztem miejsc dla pojazdów zaopatrzenia z wariantu I), zaprojektowano jednokierunkową ścieżkę rowerową szerokości 1,5 m pozwalającą pokonać odcinek od al. Marcinkowskiego do ul. Ratajczaka w kierunku przeciwnym do odbywającego się ruchu samochodowego i tramwajowego.
Jednak radny Tomasz Wierzbicki ma pewne zastrzeżenia do obu projektów.
– Bardzo cieszą proponowane rozwiązania w postaci zmniejszenia liczby pasów ruchu dla samochodów, poszerzenie chodników czy wyznaczenie miejsc dla dostawców towarów – mówi. – Niestety w kwestii estetyki torowiska nadal mamy tradycyjną “pajęczynę” trakcji tramwajowej z obustronnymi słupami, co nie wpływa pozytywnie na estetykę i zajmuje niepotrzebnie przestrzeń. Przedstawię propozycję zmiany rodzaju trakcji tramwajowej na podwieszaną na wysięgnikach, jaka jest stosowana w wielu miastach (ostatnio we Wrocławiu).
Jego wątpliwości budzi też fakt, że torowisko miałoby być wybrukowane – bo jego zdaniem lepiej byłoby, gdyby było porośnięte trawą, tak jak na Grunwaldzkiej – i zamierza złożyć taką propozycję zmiany w projekcie.
Swoje uwagi mogą składać nie tylko radni, ale i wszyscy chętni poznaniacy. Mają na to czas do 13 marca. Aby je zgłosić, należy wypełnić formularz dostępny na stronie www.pozim.pl. Tam również znajduje się szczegółowy opis wypracowanej koncepcji wraz z planem sytuacyjnym obu wariantów.