Skrócenie drogi na dworzec PKP: będzie przejście przez całą jezdnię?

Nie minął nawet jeden dzień od apelu stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania o ujawnienie efektów konsultacji społecznych w sprawie skrócenia drogi z przystanku tramwajowego przy ulicy Matyi na dworzec PKP, a Zarząd Dróg Miejskich już opublikował podsumowanie. Trzeba jednak pamiętać, że na to podsumowanie poznaniacy czekali niemal 4 miesiące. Dlaczego to trwało tak długo i co z konsultacji wynika?

6 lipca stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania wystosowało list otwarty Jacka Jaśkowiaka i Macieja Wudarskiego, czyli prezydenta i wiceprezydenta Poznania, w temacie skrócenia drogi na dworzec PKP z przystanku tramwajowego przy skrzyżowaniu ulic Towarowej i Matyi. Członkowie stowarzyszenia już w czerwcu zwracali uwagę, że mimo upłynięcia terminu, Zarząd Dróg Miejskich wciąż nie ogłosił wyników konsultacji dotyczących nowego przejścia.

Najwyraźniej listy otwarte do władz miasta są bardzo skuteczne – już 7 lipca ZDM opublikował wyniki. Drogowcy tłumaczą, że przyczyną opóźnienia było “podjęcie kolejnych działań, w celu próby spełnienia większości wysuwanych przez internautów postulatów”. Urzędnicy informują też, że obecnie trwa procedura uzyskiwania pozwoleń umożliwiających realizację inwestycji. Projekt nowej organizacji ruchu jest już zatwierdzony, a do końca lipca mają być wydane wszystkie niezbędne pozwolenia. W sierpniu zaś ma być ogłoszony przetarg, a dopiero potem będą mogły się rozpocząć prace budowlane. Czy więc sierpniowy termin stworzenia przejścia zostanie dotrzymany? Nie wiadomo – prace zapewne się rozpoczną, ale wątpliwe jest, by zakończyły się do końca miesiąca…

Urzędnicy informują również, że powstaje koncepcja przejścia przez północną jezdnię ulicy Matyi – czyli coś, o co również apelowali społecznicy i piesi korzystający z przystanków tramwajowych oraz dworca PKP. Ta koncepcja także zostanie skonsultowana z poznaniakami, jednak nie wiadomo kiedy, podobnie jak nie jest znany termin stworzenia takiego przejścia. Pewne jest jednak to, że nie powstanie ono w tym roku.

Czy zaś konsultacje społeczne coś zmieniły? Odpowiedź brzmi: nie. Tak zresztą zwykle bywa w przypadku konsultacji. Czego dotyczyły uwagi poznaniaków?
– uzupełnienia przejścia o przejazd rowerowy
ZDM przypomina, że wzdłuż mostu Dworcowego brakuje ciągów rowerowych. Projekt przekazany został Oficerowi Rowerowemu (stanowisko ds. polityki rowerowej) UMP. Urzędnicy chcą, by wraz z kolejnymi projektami wypracowane zostały możliwe udogodnienia dla rowerzystów.
– Projekt dodatkowego przejścia po stronie wschodniej przystanków
Jak podkreślają urzędnicy, ze względu na istniejące elementy konstrukcyjne podziemnego przejścia lokalizacja przejścia przez torowisko po stronie wschodniej przystanków nie jest możliwa
– poszerzenia przejścia
Projektowane przejście ma szerokości 8 m. Minimalna szerokość przejść wynosi 4 m.
– zwężenia jezdni w celu zwiększenia bezpieczeństwa
W celu zwiększenia bezpieczeństwa projekt przewiduje zmniejszenie liczby pasów na jezdni z trzech do dwóch
– poszerzenia chodnika, likwidacji barier energochłonnych
W miejscu lokalizacji przejścia bariery częściowo zostaną zdemontowane, jednak ze względów bezpieczeństwa cześć barier pozostanie.
– przejścia przez torowisko bez stałej sygnalizacji, tylko ostrzegawczej
Urzędnicy podkreślają, że bezpieczniejszym rozwiązaniem jest pełna sygnalizacja wyświetlająca sygnał trójbarwny. Przy braku zgłoszenia tramwaju sygnalizacja będzie wyświetlać ciągły sygnał zielony na przejściu przez tory – zastosowany algorytm sterowania ma minimalizować straty czasu dla tramwajów i pieszych. Jak będzie w rzeczywistości – zapewne dopiero się przekonamy.
– budowy sygnalizacji z priorytetem dla pieszych, bez konieczności używania przycisków
Urzędnicy wyjaśniają, że priorytet dla pieszych jest realizowany w następujący sposób:
1. na przejściu przez tory przy braku zgłoszenia tramwaju sygnalizatory będą wyświetlać ciągły sygnał zielony,
2. na przejściu dla pieszych przez jezdnię południową ul. Matyi sygnał zielony będzie realizowany automatycznie
3. Sygnał zielony na przejściu przez jezdnię i torowisko gwarantować będzie bezpieczne przejście również osobom niepełnosprawnym (przyjęto 1m/s).
– ograniczenie prędkości do 40km/h
Obowiązywać będzie dopuszczalna prędkość 50 km/h.