Wykorzystanie blogerów i YouTube’rów do budowania wizerunku swojej firmy

Działania marketingowe to rzecz niezbędna w każdej firmie, która ma ambicje i chce osiągnąć sukces zarówno pod względem skutecznego pozyskiwania klientów jak i sprzedaży produktów i usług. Z pewnością na dzień dzisiejszy najlepszym źródłem jakie można wykorzystać do promocji firmy jest Internet – tyczy się to zarówno małych, średnich oraz naprawdę dużych firm. Metod promowania firmy w sieci jest bardzo wiele np. pozycjonowanie, linki sponsorowane, marketing szeptany itp., w poniższym artykule skupimy się jednak na wykorzystaniu zasięgu osób prowadzących swoje blogi lub kanały wideo w serwisie YouTube.

Nie tylko billboard’y

Niestety według statystyk w naszym kraju jeszcze bardzo wiele firm nie ma zaufania do skuteczności działań marketingowych w Internecie. Wolą inwestować w reklamę widniejącą na billboard’ach czy ulotkach. Bardzo często taka forma reklamy nie jest dokładnie przemyślana, ponieważ np. nie trafia bezpośrednio do samych osób zainteresowanych naszą ofertą, a do wszystkich. Koszt takich działań również nie należy do najmniejszych. A gdyby tak móc wybrać tylko tą grupę odbiorców, która jest zainteresowana naszymi usługami lub produktami? – Z pomocą przychodzi nam Influence Marketing (Marketing Wpływu).

Na czym polega Influence Marketing ?

Można by rzec, że Influence Marketing to mówienie do niszy. Musimy dokładnie określić swoje cele oraz jakie produkty lub usługi chcemy w szczególności promować. Musimy również zainwestować, zarówno w postaci produktowej jak i finansowej. Po wykonaniu tych podstawowych czynności pozostaje nam najważniejsza i bardzo często najtrudniejsza czynność, czyli znalezienie odpowiedniego Influencera, którym najczęściej okaże się bloger lub youtuber „funkcjonujący” w obrębie tematyki prowadzonej przez nas działalności.

Jak znaleźć odpowiednie blogi i kanały na YouTube?

W celu rozpoczęcia poszukiwań odpowiednich blogów zdecydowanie warto skorzystać z wyszukiwarki Google wprowadzając zapytanie np. „blogi kulinarne”, „blogi modowe”, „blogi fotograficzne” itd. Można również wykorzystać katalogi blogów gdzie znajdziemy już bezpośrednio posegregowane tematycznie blogi.

W przypadku poszukiwania tematycznego kanału w serwisie YouTube, wystarczy skorzystać z jego wbudowanej wyszukiwarki. Po wprowadzeniu zapytania do wyszukiwarki filmów w postaci „Moda Jesień 2016” ukaże nam się lista filmów na ten temat. Należy przeglądać poszczególne kanały, aby zweryfikować ich główną tematykę jak i również oglądać filmy poszczególnych youtuberów. Warto wykonać listę, dzięki której będziemy mogli złożyć propozycję współpracy osobom, które nas zainteresowały. 

Jak wybrać blogera / youtubera do współpracy?

Po stworzeniu listy interesujących nas blogów i kanałów w serwisie YouTube musimy wybrać te, które najbardziej do nas przemawiają. W przypadku blogerów warto zwrócić uwagę czy opisy zdarzeń, produktów itp., są nienachalne, ponieważ nie chcemy od samego początku zrażać naszych potencjalnych klientów.

Jeżeli chodzi o youtuberów to zdecydowanie warto zwrócić uwagę na to czy potrafią nas zatrzymać przed ekranem monitora przez cały czas trwania nagrania – jest to bardzo ważne w kontekście angażowania oraz wzbudzenia intencji u użytkowników.

Nawiązanie współpracy – warunki

Po skontaktowaniu się z osobami, z którymi chcielibyśmy rozpocząć współpracę i po uzyskaniu pozytywnej odpowiedzi, należy sporządzić warunki umowne współpracy. Miejmy na uwadze to, że zarówno youtuberzy jak i blogerzy nie przekroczą pewnych granic jeżeli chodzi o działania reklamowe.

W umowie oprócz honorarium finansowego dla naszego współpracownika powinniśmy zawrzeć zapis o możliwości wykorzystania materiałów przez określony czas oraz o umieszczeniu linku prowadzącego do naszej strony internetowej w każdym publikowanym materiale.

Warto postawić na naturalność reklamy, przedstawmy elementy na których najbardziej nam zależy i pozostawmy wolną rękę osobie, która z pewnością lepiej niż my zna swoich czytelników lub widzów. Nie przesyłajmy gotowych tekstów do skopiowania lub wyrecytowania, skupmy się na tym, aby przygotować jak najwięcej pomocy i wskazówek. Określmy dlaczego nasz produkt jest lepszy od innych i co go wyróżnia.

Naturalnie rzeczą konieczną jest przesłanie produktu do osoby, która postanowiła nawiązać z nami współpracę. Zaprezentowanie przez nią produktu i jego skuteczności to jedna z najbardziej wiarygodnych metod reklamy w Internecie.

Jak dodatkowo wykorzystać współpracę?

Oprócz wiarygodnej reklamy na kanale lub blogu osoby z nami współpracującej, powinniśmy dodatkowo zintensyfikować działania. Publikowane wpisy lub filmy na temat naszej firmy warto udostępniać na swoich profilach społecznościowych typu. Facebook, Twitter, Instagram itp. Każdy wpis możemy również promować dzięki np. systemowi reklamowemu Facebook’a – Facebook Ads, aby dotrzeć do szerszego grona osób.

Pamiętajmy o tym, aby przy wszystkich materiałach dotyczących naszej firmy pojawiały się odnośniki do naszej strony internetowej, wspomoże to działania w zakresie pozycjonowania naszej strony.

Korzyści 

Wszystkie działania marketingowe to swojego rodzaju inwestycja, z której powinniśmy starać się wyciągać jak najwięcej korzyści. Na jakie korzyści możemy liczyć po udanej kampanii reklamowej w obrębie blogów i video blogów? Z pewnością na doskonały efekt w obszarze budowania wizerunku marki w sieci, wzrost sprzedaży i odwiedzin na naszej stronie internetowej oraz wyższe pozycje w wyszukiwarce Google (które również pośrednio mogą zapewniać lepsze wyniki sprzedażowe).

Współpraca przez agencję

Jeżeli nie dysponujemy dużą ilością wolnego czasu możemy również skorzystać z usług agencji marketingu internetowego, które często posiadają kontakty do bardzo wielu blogerów i youtuberów w korzystnych cenach. Zaletą takiego rozwiązania jest również fakt, że agencje mogą przesyłać dodatkowe informacje mające korzystny wpływ na SEO (optymalizację stron w wyszukiwarkach).

Artykuł został opracowany we współpracy z 1stplace.pl – Pozycjonowanie i Marketing.

//