Przebudowa rejonu ul. Kurlandzkiej – ronda czy skrzyżowania?

Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące rozbudowy wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej i skrzyżowań z ul. Bobrzańską i Wiatraczną. Poznaniacy mogą przesyłać swoje opinie na temat przedstawionych koncepcji do 18 stycznia. Dwa z wariantów przedstawiają możliwość budowy rond zamiast klasycznych skrzyżowań.

Celem inwestycji ma być m.in. poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu w tym rejonie. Konsultacje społeczne rozpoczęły się wczoraj i potrwają do 18 stycznia.

Inwestycja obejmuje dwa elementy. Pierwszy, to budowa nowej konstrukcji wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej, nad ul. Krzywoustego. Ma być ona poszerzona, a także mieć większą nośność.

Według planu, poszerzona zostanie zarówno jezdnia jaki i chodnik oraz droga dla rowerów. Wykonane zostanie również odwodnienie całości i poprawa geometrii niwelety drogi.

Drugim elementem jest przebudowa skrzyżowań ul. Kurlandzkiej z ul. Bobrzańską i z ul. Wiatraczną. Dla obu przygotowano po dwie koncepcje.

Skrzyżowanie z ul. Bobrzańską

Wariant I jest zbliżony do obecnego skrzyżowania, to znaczy, obejmuje skrzyżowanie z wydzielonym lewoskrętem. Wśród zmian planowane jest m.in. uregulowanie szerokości pasów ruchu, oddzielenie ruchu rowerowego od samochodowego poprzez budowę ścieżek rowerowych, które będą obsługiwać wszystkie kierunki ruchu, a także przebudowę zatoki autobusowej na wlocie ul. Kurlandzkiej, od strony ul. Dziadoszańskiej.

II wariant zakłada budowę ronda jednopasmowego z trzema wlotami. Na każdym z wlotów, zaplanowano wyspy trójkątne, które kanalizują ruch i są jednocześnie “azylem” drogowym dla pieszych i rowerzystów. Ta koncepcja także zakłada przebudowę zatoki autobusowej.

Skrzyżowanie z ul. Wiatraczną:

Podobnie jak w przypadku skrzyżowania z ul. Bobrzańską, wariant I dla tego skrzyżowania także jest zbliżony do obecnie istniejącego rozwiązania. Skrzyżowanie skanalizowane z lewoskętem ma mieć cztery wloty. Planowana jest przebudowa zatoki autobusowej lub przeniesienie przystanku z zatoką na wlot ul. Kurlandzkiej, od ul. Piaśnickiej, około 80 metrów od skrzyżowania.

Wariant II to opcja budowy jednopasmowego ronda z czterema wlotami. Na drogach publicznych, czyli ul. Kurlandzkiej oraz Wiatracznej, zaprojektowano wyspy trójkątne kanalizujące. Wlot z osiedla nie będzie ich posiadał. W tym przypadku także założono przebudowę zatoki autobusowej lub przeniesienie przystanku oraz uporządkowanie ruchu rowerowego poprzez budowę ścieżek rowerowych, które będą obsługiwać wszystkie kierunki ruchu.

Mieszkańcy mogą przesyłać swoje sugestie, opinie i komentarze na temat przedstawionych koncepcji do 18 stycznia, drogą mailową, na adres kurlandzka@zdm.poznan.pl lub tradycyjną, do siedziby ZDM przy ul Wilczak 17.

Na 11 stycznia zaplanowano równiez spotkanie z mieszkańcami osiedli Żegrze i Chartowo. Odbędzie się ono w Szkole Podstawowej numer 64 na os. Orła Białego 120, o godzinie 17:00.