Zachodnia Brama Poznania, tunel pod przejazdem kolejowym i przejścia naziemne na ul. Dąbrowskiego – o czym prezydent Jaśkowiak rozmawiał z mieszkańcami Woli?

Prezydent Poznania spotkał się z mieszkańcami poznańskiej woli, by porozmawiać o potrzebach i problemach poznaniaków w tej części miasta. W czasie rozmowy poruszono temat m.in. tunelu pod przejazdem kolejowym oraz Zachodniej Bramy Poznania.

Położone w zachodniej części miasta osiedle w większości stanowi zabudowa jednorodzinna. Nie brakuje tu również terenów zielonych, które zachęcają coraz więcej osób do zamieszkania na poznańskiej Woli. Lokalizacja ma też swoje minusy – osiedle jest przedzielone jedną z głównych ulic miasta jaką jest ul. Dąbrowskiego.

Temat m.in. tej ulicy poruszono podczas spotkania z Jackiem Jaśkowiakiem. Mieszkańcy zwracali uwagę na fakt, że obecnie, by dostać się na drugą stronę ulicy korzystają z przejść podziemnych. Te są jednak problematyczne dla osób niepełnosprawnych i z wózkami dziecięcymi. Prezydent przyznał, że rzeczywiście jest to utrudnienie, jednak jak wyjaśnił, windy są rozwiązaniem bardzo kosztownym, a jednocześnie „niepraktycznym z punktu widzenia osób z niepełnosprawnościami”. Budowa podjazdów jest z kolei rozwiązaniem ograniczonym przez uwarunkowania techniczne. W rozmowie z mieszkańcami podkreślił, że jest zwolennikiem budowania przejść naziemnych, jednak to, czy stworzenie takich w tym rejonie będzie możliwe muszą określić eksperci po przeprowadzeniu analizy.

Usytuowanie przy ul. Dąbrowskiego wiąże się również z innym problemem, czyli dużym natężeniem ruchu, w tym kierowcami, którzy nie zawsze dostosowują się do przepisów ruchu drogowego, a mówiąc wprost – przekraczają dozwoloną prędkość.

Prezydent Poznania zapewnił, że jest świadomy problemu. Duże natężenie ruchu ma związek przede wszystkim z faktem, że jest to jedna z tras wjazdowych i wyjazdowych z miasta. Jak przyznał, z myślą o zmniejszeniu natężenia ruchu uruchomiono Poznańską Kolej Metropolitalną. Wskazał także na fakt, że część wprowadzanych zmian nie zawsze jest od razu pozytywnie przyjmowane przez kierowców. Jak przykład podał m.in. wprowadzenie ograniczenia maksymalnej prędkości do 30km/h na niektórych ulicach czy budowę progów zwalniających i tzw. „poduszek berlińskich”. Podkreślił, że z czasem, gdy mieszkańcy i kierowcy przyzwyczają się do zmian, ruch powinien być mniejszy i spokojniejszy, a Miasto cały czas szuka rozwiązań poprawiających płynność i bezpieczeństwo ruchu.

W czasie spotkania poruszono również temat tunelu pod przejazdem kolejowym na Woli. To inwestycja, o której mówiło się już przed EURO 2012, jednak wówczas pojawiły się protesty części mieszkańców. Tym razem mieszkańcy wydają się być bardziej otwarci na propozycję wybudowania tunelu. Przejazd na Woli jest zamykany dość często z uwagi na duży ruch kolejowy na tej trasie. To z kolei także przyczynia się do powstawania korków.

Mieszkańcy rozmawiali również o Zachodniej Bramy Poznania. To projekt, który powstał 11 lat temu i zakłada przedłużenie linii tramwajowej z pętli Ogrody do skrzyżowania ul. Dąbrowskiego z ul. Polską. Pozwoliłoby to na lepsze skomunikowanie z tej części miasta z centrum. Jednocześnie, dogodny transport publiczny odciążyłby zatłoczone ulice. Mieszkańcy mając do dyspozycji przejazd tramwajem częściej rezygnowaliby z poruszania się samochodem. Według założeń projektu na końcu przedłużenia trasy miałaby powstać również pętla tramwajowa z dworcem autobusowym i parkingiem podziemnym.

Jacek Jaśkowiak zapewnił, że jest to temat, który pozostaje w kręgu jego zainteresowań jako jeden z „kluczowych”. Jak podkreślił, odnosi się to nie tylko do kwestii rozwiązania problemów komunikacyjnych, ale także możliwości uruchomienia ważnych terenów inwestycyjnych.

Spotkanie z mieszkańcami Woli było kolejnym z cyklu spotkań prezydenta Jaśkowiaka z poznaniakami. Tego typu dyskusje mają na celu poznanie problemów i potrzeb mieszkańców poszczegolnych poznańskich osiedli.