Na jakim etapie jest przebudowa ul. św. Marcin i Al. Marcinkowskiego? PIM udostępnia film i zdjęcia z budowy

Trwają prace w ramach kolejnego etapu Projektu Centrum, które skupiają się na przebudowie odcinka ul. św. Marcin oraz fragmentu AL. Marcinkowskiego. Jak zapewnia wykonawca, przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem.

 

Prace na ul. św. Marcin prowadzone są na odcinku od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego, natomiast na Al. Marcinkowskiego od ul. św. Marcin do pl. Wolności.

Obecnie wykonawca skupia się na pracach przy sieciach wodociągowej, kanalizacyjnej i elektrycznej. Jednocześnie modernizowana jest sieć kablowa trakcji tramwajowej. Kontynuowany jest demontaż i rozbiórka nawierzchni.

W ramach inwestycji infrastruktura podziemna zostanie zmodernizowana i wymieniona. Piesi będą mieli do dyspozycji szersze chodniki, torowisko tramwajowe będzie przesunięte i wymienione, a jezdnia zostanie przebudowana.

Po zakończeniu prac przebudowywany odcinek ul. św. Marcin będzie jednokierunkową jezdnią z jednym torowiskiem. Plusem będą szerokie chodniki. Nawierzchnie poszczególnych elementów drogi będą nawiązywały do fragmentu ul. św. Marcin odnowionego w poprzednich etapach. Nowością będzie wykonanie ich z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego.

Dodatkowo, na południowej części, od ul. Piekary do kościoła pw. św. Marcina będzie nawiązywać do układu nawierzchni przed świątynią i zostanie wykonana z kostki bazaltowej i płyt granitowych. To nie jedyna zmiana – odbudowane zostaną schody przy kościele. Wykorzystane zostaną do tego zdemontowane wcześniej i zmagazynowane stare bloki kamienne.

Na Al. Marcinkowskiego nawierzchnia będzie wykonana z naturalnego kamienia. Na wiosnę 2022 roku przybędzie tam 36 dębów kolumnowych, które mają stworzyć nową „perspektywę widokową” na ul. Paderewskiego i Muzeum Narodowe. Nasadzone będą także m.in. irgi i berberysy, założone będą trawniki. Dodatkowo, przed muzeum powstanie kwietnik.

Na odcinku ul. św. Marcin do tej pory nie było zieleni, ale po przebudowie się to zmieni – pojawi się 10 donic z kwitnącymi roślinami. Wybrano do tego barwnik pospolity i świdośliwę lamarcką.

Zmieni się tam organizacja ruchu – zostanie prowadzona strefa zamieszkania. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h.

Inwestycja przebudowuje również rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Ich zakończenie planowane jest na trzeci kwartał 2022 roku. Co istotne, przywrócenie ruchu tramwajowego na węźle Podgórna będzie możliwe w pierwszym kwartale przyszłego roku.