Węzeł Grunwaldzka to jedna z ważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat. Jest wspólną inwestycją Miasta Poznań, Gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego przy wsparciu finansowych ze środków Unii Europejskiej.
Celem budowy jest przede wszystkim upłynnienie ruchu kołowego na granicy Poznania i Plewisk w rejonie przejazdu kolejowego, a także zachęcenie mieszkańców aglomeracji do korzystania z alternatywnych dla samochodów środków transportu.
W ramach inwestycji powstały wiadukty nad torami kolejowymi, co nie tylko zapewnia płynniejszy przejazd, ale także większy poziom bezpieczeństwa. Korzystają na tym także piesi i rowerzyści. Zmiany pozytywnie wpływają na codzienność mieszkańców zarówno Poznania jak i ościennej gminy. Przejazd w ciągu ul. Grunwaldzkiej był zamykany nawet kilkadziesiąt razy na dobę, co powodowało powstawanie ogromnych korków w okolicy. Odkąd uruchomiono ruch na wiaduktach, sytuacja diametralnie się zmienia.
Z kolei wybudowany węzeł przesiadkowy zapewnia dogodną przesiadkę między różnymi środkami transportu – autobusem, pociągiem, a także rowerem czy samochodem.
„Cieszę się, że wzrośnie rola przystanku kolejowego w tym miejscu, bo od wielu lat inwestujemy w kolej poważne środki. Bardzo mi zależało, aby ten projekt został zrealizowany, ponieważ pozwoli on także usunąć „wąskie gardło” na wjeździe do miasta Poznania od strony Plewisk” – mówi Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Węzeł dostosowano do potrzeb różnych uczestników ruchu, także osób z niepełnosprawnościami. Od 10 lipca piesi mogą przechodzić nad torami, podobnie jak rowerzyści przejeżdżać po ciągu rowerowym.
„Dużym ułatwieniem dla pasażerów korzystających z peronu po stronie Poznania będzie także kładka pieszo-rowerowa nad ruchliwą ul. Grunwaldzką. Zostanie udostępniona po ułożeniu nawierzchni bitumicznej na części rowerowej. Kolejnym usprawnieniem będą także dwie windy łączące ul. Grunwaldzką z peronami kolejowymi, obok nich będą do dyspozycji pieszych także schody” – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie
Zasadnicze prace budowlane potrwają do połowy sierpnia. Od 4 sierpnia stopniowo będą usuwane ostatnie utrudnienia w ruchu. Wówczas zostanie zlikwidowany ruch wahadłowy na ul. Grunwaldzkiej i Wołczyńskiej, co w znaczący sposób poprawi komunikację w tym rejonie. Rozpocznie się też układanie ostatniej warstwy nawierzchni, ale będzie to związane z jedynie miejscowymi, tymczasowymi utrudnieniami i ograniczeniami dla kierowców. Następnie wykonawca rozpocznie prace wykończeniowe, które nie będą wiązały się z problemami.
Po stronie Plewisk powstaje parking Park&Ride (Parkuj i Jedź) ze 190 miejscami na samochody. Za nim znajduje się zbiornik retencyjny o pojemności ok. 2100 metrów sześciennych, który posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka.
Trwają intensywne prace brukarskie oraz montaż małej architektury. Pojawia się także nowa zieleń w okolicy inwestycji. Prace porządkowe i procedura odbiorowa mają potrwać do jesieni 2023 roku.