Węzeł Grunwaldzka już niemal gotowy. Odbiory potrwają do jesieni

Wielu czekało i… już niedługo się doczeka. Węzeł przesiadkowy przy ul. Grunwaldzkiej jest już niemal gotowy. Zasadnicze prace budowlane zakończą się jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

Węzeł Grunwaldzka to jedna z ważniejszych inwestycji transportowych ostatnich lat. Jest wspólną inwestycją Miasta Poznań, Gminy Komorniki i Powiatu Poznańskiego przy wsparciu finansowych ze środków Unii Europejskiej.


Celem budowy jest przede wszystkim upłynnienie ruchu kołowego na granicy Poznania i Plewisk w rejonie przejazdu kolejowego, a także zachęcenie mieszkańców aglomeracji do korzystania z alternatywnych dla samochodów środków transportu.

W ramach inwestycji powstały wiadukty nad torami kolejowymi, co nie tylko zapewnia płynniejszy przejazd, ale także większy poziom bezpieczeństwa. Korzystają na tym także piesi i rowerzyści. Zmiany pozytywnie wpływają na codzienność mieszkańców zarówno Poznania jak i ościennej gminy. Przejazd w ciągu ul. Grunwaldzkiej był zamykany nawet kilkadziesiąt razy na dobę, co powodowało powstawanie ogromnych korków w okolicy. Odkąd uruchomiono ruch na wiaduktach, sytuacja diametralnie się zmienia.

Z kolei wybudowany węzeł przesiadkowy zapewnia dogodną przesiadkę między różnymi środkami transportu – autobusem, pociągiem, a także rowerem czy samochodem.

„Cieszę się, że wzrośnie rola przystanku kolejowego w tym miejscu, bo od wielu lat inwestujemy w kolej poważne środki. Bardzo mi zależało, aby ten projekt został zrealizowany, ponieważ pozwoli on także usunąć „wąskie gardło” na wjeździe do miasta Poznania od strony Plewisk” – mówi Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego

Węzeł dostosowano do potrzeb różnych uczestników ruchu, także osób z niepełnosprawnościami. Od 10 lipca piesi mogą przechodzić nad torami, podobnie jak rowerzyści przejeżdżać po ciągu rowerowym.

„Dużym ułatwieniem dla pasażerów korzystających z peronu po stronie Poznania będzie także kładka pieszo-rowerowa nad ruchliwą ul. Grunwaldzką. Zostanie udostępniona po ułożeniu nawierzchni bitumicznej na części rowerowej. Kolejnym usprawnieniem będą także dwie windy łączące ul. Grunwaldzką z peronami kolejowymi, obok nich będą do dyspozycji pieszych także schody” – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie

Zasadnicze prace budowlane potrwają do połowy sierpnia. Od 4 sierpnia stopniowo będą usuwane ostatnie utrudnienia w ruchu. Wówczas zostanie zlikwidowany ruch wahadłowy na ul. Grunwaldzkiej i Wołczyńskiej, co w znaczący sposób poprawi komunikację w tym rejonie. Rozpocznie się też układanie ostatniej warstwy nawierzchni, ale będzie to związane z jedynie miejscowymi, tymczasowymi utrudnieniami i ograniczeniami dla kierowców. Następnie wykonawca rozpocznie prace wykończeniowe, które nie będą wiązały się z problemami.

Po stronie Plewisk powstaje parking Park&Ride (Parkuj i Jedź) ze 190 miejscami na samochody. Za nim znajduje się zbiornik retencyjny o pojemności ok. 2100 metrów sześciennych, który posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka.

Trwają intensywne prace brukarskie oraz montaż małej architektury. Pojawia się także nowa zieleń w okolicy inwestycji. Prace porządkowe i procedura odbiorowa mają potrwać do jesieni 2023 roku.