Rozpoczyna się remont trasy PST. Wiele utrudnień i zmian dla pasażerów

W poniedziałek, 1 sierpnia, rozpocznie się generalny remont trasy tramwajowej PST. Oznacza to wiele zmian w układzie komunikacyjnym Poznania.

 

Trasa PST jest jedną z najbardziej eksploatowanych tras tramwajowych w Poznaniu, która nie przechodziła generalnego remontu od wielu lat. Obecnie jest on konieczny, a to oznacza wiele zmian dla pasażerów komunikacji zbiorowej w Poznaniu.

Prace remontowe na PST potrwają kilka miesięcy i będą podzielone na dwa zasadnicze etapy. W pierwszym, który potrwa maksymalnie 6 miesięcy, zamknięta będzie cała trasa, a wzdłuż niej uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T12. Linia T12 kursować będzie z Os. Sobieskiego do przystanków tramwajowych Żniwna i Armii Poznań, gdzie będzie możliwa przesiadka na linie tramwajowe nr 4, 10, 15 i 96, jadące z Połabskiej oraz z Błażeja.

Tramwaje na przystankach Żniwna i Armii Poznań w sierpniu pojawiać się będą w godzinach szczytu komunikacyjnego co około 4 minuty. Podczas wyłączania trasy PST warto skorzystać również z pozostałych linii autobusowych, dających możliwość dojazdu do tras tramwajowych prowadzących do Połabskiej i Błażeja, a także na Piątkowską.

Zawieszone zostaną również nocne linie tramwajowe nr 201 i 202. Komunikację nocną zapewnią linie autobusowe nr 231 i 232.

Komunikacja w rejonie PST od 1 sierpnia:

Zmienionymi trasami kursować będą linie 12, 14, 15 i 16:
 
linia 12 jadąc ze Starołęki, zostanie skierowana od Mostu Dworcowego przez Roosevelta i Grunwaldzką do Junikowa, zastępując tym samym linię 13,
linia 14 jadąc z Górczyna, zostanie skierowana przez Głogowską, Roosevelta, Pułaskiego i Wielkopolską do pętli „Piątkowska”,
 
linia 15 jadąc z Budziszyńskiej, zostanie skierowana przez Roosevelta, Pułaskiego, Winogrady i Murawę do pętli „Połabska”,
 
linia 16 zostaje zawieszona i na odcinku od Franowa do Mostu Teatralnego zostaje zastąpiona przez linię 96. Linia ta dodatkowo zastąpi linię 3 na odcinku od placu Wielkopolskiego do Naramowic, a jej trasa przedstawiać się będzie następująco:
 
FRANOWO – Szwedzka – Piaśnicka – trasa Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – plac Wielkopolski – 23 Lutego – plac Ratajskiego – Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Przełajowa – Naramowicka – aleja Praw Kobiet – BŁAŻEJA.
 
Pasażerowie korzystający z linii 12 mogą alternatywnie korzystać z linii autobusowej 174, która łączy Winogrady i Piątkowo z Ratajami (odcinek od osiedla Rzeczypospolitej do węzła „AWF” tramwaje linii 12 i autobusy linii 174 pokonują po tej samej trasie).
 
Pasażerowie korzystający z linii 12 w okolicach dworca PKP Poznań Główny, mogą korzystać z następujących alternatyw:
 
linia 10 do przystanku „Armii Poznań” i dalej linia T12 wzdłuż trasy PST lub linie 168, 169 i 171,
linia 10 do przystanku „Wilczak” i dalej linie 174 lub 190,
 
linia 14 z przystanków „Most Dworcowy” i „Dworzec Zachodni” do przystanku „Piątkowska” i dalej linie 190 i 193.
 
Pasażerowie korzystający z linii 14 mogą dojeżdżać do pętli „Piątkowska” i dalej korzystać z linii 190 lub 193, alternatywnie mogą korzystać z przesiadki na autobus linii 191 na przystanku „Nad Wierzbakiem” lub na przystanku „Rondo Kaponiera” na linię 169.
 
Pasażerowie korzystający z linii 15 mogą korzystać z następujących możliwości przesiadek:
 
na przystanku „Stadion Miejski” na linie 191 i 193,
na przystanku „Grochowska” na linię 169,
na przystanku „Rondo Kaponiera” na linię 169,
na przystanku „Armii Poznań” na linie T12, 168, 169 i 171.
Pasażerowie korzystający z linii 16, mogą korzystać z linii 96 i następujących możliwości przesiadek:
 
na przystanku „Rondo Śródka” na linie 178, 183 i 185,
na przystanku „Małe Garbary” na linie 174 i 190,
na przystanku „Fredry” na linie 168, 169 i 171 (przystanek autobusowy „Zamek”),
na przystanku „Armii Poznań” na linie T12, 168, 169 i 171.
 
Linie nocne 201 i 202 zostają zawieszone i zastąpione przez linie autobusowe 231 i 232.
 
Komunikacja autobusowa:
 
dzienna linia T12, łącząca przystanki położone przy stacjach PST z innymi liniami tramwajowymi na przystankach „Armii Poznań” i „Żniwna” (możliwość przesiadki na linie 4, 10, 15 i 96). Autobusy kursować będą ulicami: Szeligowskiego, Księcia Mieszka I, Słowiańską, Zagonową i Winogrady do przystanku „Armii Poznań” oraz ulicami Księcia Mieszka I, Szeligowskiego, Szymanowskiego i Smoleńską do pętli „Os. Sobieskiego”.
 
Autobusy nie będą korzystać z dworca autobusowego, a na trasie będą zatrzymywać się na wszystkich istniejących przystankach. 
 
nocna linia 231, której trasa ulega wydłużeniu od przystanku „Libelta” przez Fredry, Roosevelta, Pułaskiego, Księcia Mieszka I, Szeligowskiego i Smoleńską do dworca os. Sobieskiego (autobusy pomijać będą dworzec PKP Poznań Główny, rondo Kaponiera i przystanki „Zamek”),
 
dodatkowa linia nocna 232, funkcjonująca tylko w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę na trasie:
RONDO RATAJE – Krzywoustego – Garbary – Kazimierza Wielkiego – Mostowa – Garbary – Małe Garbary – Solna – al. Niepodległości – Przepadek – Księcia Mieszka I – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Smoleńska – OS. SOBIESKIEGO (powrót z pominięciem ulic Mostowej i Kazimierza Wielkiego).
 
Autobusy linii 231 i 232 będą zatrzymywać się na wszystkich istniejących przystankach na trasie tak jak autobusy pozostałych linii nocnych, tj. na żądanie pasażera. Wyjątkiem będą przystanki „Most Teatralny”, na których autobusy linii 231 będą oczekiwać na przesiadkę z pozostałych linii nocnych (w obu przypadkach będą to przystanki tramwajowe – „Most Teatralny ” (MT44) w kierunku os. Sobieskiego oraz „Most Teatralny” (MT73) w kierunku Unii Lubelskiej) oraz przystanki „Małe Garbary”, które będą obowiązkowe.