CPK: zaprezentowano przebieg Kolei Dużych Prędkości w Wielkopolsce

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla wielkopolskiego i łódzkiego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Przewiduje m.in. skrócenie czasu przejazdu pociągiem do Warszawy, choć… niedawno zakończył się remont tej trasy, po którym różnica wynosi… minutę.

 

Spółka zaprezentowała wybrany wariant dla linii Sieradz – Poznań w ramach Kolei Dużych Prędkości. To linia nr 9, która w większości przebiega przez Wielkopolskę. Zdaniem Marcina Horały, pełnomocnika rzadu ds. CPK, projekt Kolei Dużych Prędkości to „skok cywilizacyjny”, a Wielkopolska może być jego beneficjentem.

Fragment ma być częścią „Igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań. W przypadku trasy z Sieradza do Poznania spółka zdecydowała się na wariant W9, który jest połączeniem odcinków W1, W2 i W3. Jak wyjaśnia Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych, to odpowiedź na głosy mieszkańców i samorządowców.

„Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami” – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych

Łącznie do spółki wpłynęło ponad 16 tysięcy uwag i opinii, w tym ok. 3 tysięcy ankiet.

Zgodnie z zaprezentowanym wariantem, pociągi będą zatrzymywać się w centrum Kalisza, co ma być przychyleniem do prośby mieszkańców w tym zakresie. Pojawi się też nowa stacja Nowe Miasto nad Wartą. Linia ma być dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez łączniki z istniejącą infrastrukturą.

Z nowej linii CPK mają być możliwe zjazdy na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.

Inwestycja ma skrócić podróż pociągiem między Poznaniem a Warszawą do ok. 2 godzin, czyli o godzinę w stosunku do obecnego czasu. Co ciekawe, niedawno zakończono długi remont na istniejącej już trasie, który skrócił przejazd o zaledwie… minutę.

Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

Pociągi mają poruszać się z prędkością do 250 km/h.

Uruchomienie odcinka KDP między Sieradzem a Poznaniem planowane jest dopiero po otwarciu I etapu lotniska Centralny Port Komunikacyjny oraz linii kolejowej Warszawa-Łódź.

Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie projektu tunelu CPK w Łodzi oraz studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów.