Kluczowe umowy projektowe, podpisane 28 lutego z Konsorcjum BBF – IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, dotyczą opracowania dokumentacji dla dwóch segmentów linii: od Sieradza przez Kalisz i Pleszew do Poznania. Przy wartości pierwszej umowy wynoszącej ponad 109 mln złotych, a drugiej blisko 120 mln złotych, projekt ten stanowi znaczącą inwestycję w rozwój infrastruktury transportowej Polski.
Wykonawcy mają 38 miesięcy na zakończenie prac projektowych, co jest ważnym krokiem w kierunku realizacji tego przełomowego przedsięwzięcia. Linia “Y”, projektowana z myślą o prędkościach do 350 km/h, ma potencjał, by znacząco przyspieszyć podróże koleją, oferując prędkości do 320 km/h w codziennej eksploatacji.
Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, podkreśla wagę projektu, wskazując na konieczność osiągnięcia krótkiego czasu przejazdu jako głównego czynnika zachęcającego do korzystania z nowej linii. Oczekiwania są wysokie, a zaangażowanie ogromnych środków finansowych ma za zadanie przynieść wymierne efekty zarówno dla pasażerów, jak i dla całego kraju.
Linia “Y” to nie tylko skok cywilizacyjny w polskich podróżach kolejowych, ale również projekt mający znaczący wpływ na rozwój gospodarczy i integrację regionalną. Skrócenie czasu podróży między kluczowymi miastami w Polsce sprawi, że kolej stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym i atrakcyjnym środkiem transportu, przyciągającym zarówno podróżnych biznesowych, jak i turystów.