Pociągi na trasie Poznań-Szczecin jeżdżą już po bajpasie na remontowanym odcinku

Od dzisiaj pociągi na trasie Poznań-Szczecin kursują po kilkusetmetrowym bajpasie, czyli tymczasowym torze i wiadukcie w rejonie Krzyża Wielkopolskiego. To rozwiązanie pozwala na uniknięcie przesiadek i komunikacji zastępczej w czasie prowadzonych prac na kolei.

 

Trwa kolejny etap inwestycji na linii z Wielkopolski do Szczecina to projekt za ok. 4,1 mld zł współfinansowany z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF). Obecnie prace w rejonie Krzyża Wielkopolskiego wymagałyby uruchomienia komunikacji zastępczej na wyłączonym z użytku odcinku.

By uniknąć takich niedogodności dla pasażerów, a także problemów logistycznych, podjęto decyzję o budowie specjalnego objazdu na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii. Wykorzystano do tego stalową konstrukcję nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Bajpas ma czterysta metrów długości.

Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.

Objazd będzie wykorzystywany przez rok i zostanie rozebrany po zakończeniu prac na odcinku na linii Poznań-Szczecin i powrocie pociągów na zmodernizowane tory.