Numeracja peronów na Dworcu Poznań Główny do wymiany?

Obecna numeracja peronów na Dworcu Poznań Główny związana jest z historycznym aspektem tego miejsca i obowiązuje od ok. 100 lat. Budzi jednak dezorientację szczególnie wśród osób spoza Poznania, którym trudno doszukać się logiki w sposobie numeracji. Obecnie przypomina ona bardziej kolejność produkowania filmów z serii Gwiezdnych Wojen niż standardy obowiązujące na innych europejskich dworcach. Budowa nowego peronu i tunelu z przejściem podziemnym jest okazją do uporządkowania tej kwestii, choć zdania poznaniaków są tu podzielone.

 

Numeracja na Dworcu Poznań Główny jest jednym z często podejmowanych tematów w kontekście funkcjonalności dworca. Z powodów historycznych, od ok. 100 lat pozostaje niezmieniona, jednak rozwój infrastruktury sprawił, że zaczyna być zagadką dla pasażerów – zwłaszcza tych spoza Poznania. Patrząc od strony wschodniej rozpoczyna się od 3, choć wkrótce to się zmieni, bo obok powstaje nowy peron, który obecnie ma roboczą nazwę 3a. Dalej są perony 2 i 2a, 1 i 1a, a po drugiej stronie budynku dworca pojawiają się perony: 4, 4a, 4b, 5 i 6. Dla części podróżnych, zwłaszcza tych spoza Poznania to system mylący i utrudniający orientację, zwłaszcza w czasie przesiadki.

Część społeczników i stowarzyszeń od kilku lat apeluje o uporządkowanie systemu numeracji. Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania jest jedną z grup, które wykonały do tej pory najwięcej ruchów w tym kierunku.

W sierpniu 2019 roku rozpoczęto ankietę, w której zbierano opinie na temat numeracji na poznańskim dworcu. Wyniki były znane po dwóch tygodniach. Zapytano m.in. o to, czy zdaniem poznaniaków należy zmienić numerację, a jeśli tak, to w jaki sposób.

W ankiecie wzięło udział 479 respondentów, jednak ostatecznie do podsumowań uwzględniono 417 przesłanych ankiet. Powodem odrzucenia 62 głosów były niewystarczająco konkretne propozycje, żarty i dowcipy oraz treści niezwiązane z tematem.

Okazuje się, że ok. 32% pytanych uważa, że nie należy zmieniać obecnej numeracji. 21% wszystkich respondentów uważa, że nowy peron powinien być oznaczony numerem 31, a 11%, że powinien otrzymać numer 7, czyli kolejny „wolny” na poznańskim dworcu. Nie jest jednak jasne, czy zwolenników pozostania przy obecnej numeracji nie jest więcej. 15% respondentów uznaje, że na dworcu powinna obowiązywać numeracja liczbowo-numerowa, jednak w wynikach ankiety nie przedstawiono jednoznacznie tego, czy są to osoby chcące zmian czy pozostania przy obecnym systemie.

Aż 41% wszystkich osób biorących udział w ankiecie jest za przenumerowaniem systemu przy użyciu wyłącznie liczb, bez dodatków literowych. Z kolei 12% osób uważa, że na dworcu powinny pojawić się wyłącznie litery, by nie mylić niczego osobom, które są przyzwyczajone do starej, czyli obecnej numeracji.

Inwestycje dla Poznania skierowały wówczas także pismo z wystąpieniem do PKP w sprawie wprowadzenia zmian. Jak przyznają członkowie stowarzyszenia, prowadzona obecnie inwestycja jest idealnym momentem na uporządkowanie systemu numeracji. W wystąpieniu przedstawiono propozycje nowego systemu. Znalazły się tam m.in. propozycje oznaczeń wyłącznie literami, oznaczenia cyframi, a także oznaczenia liczbowe od 10 w górę, by nie mylić osobom przyzwyczajonym do obecnej numeracji.

Stowarzyszenie zwraca uwagę także m.in. na kwestie oznaczeń torów dla podróżnych, co dla osób szczególnie spoza Polski jest niezbyt jasnym przekazem.

W odpowiedzi PKP poinformowało wówczas, że od 2017 roku prowadzone są analizy zagadnienia, w tym również pod kątem aspektów ekonomicznych. Wskazano także, że stanowisko poznańskiego Zakładu Linii Kolejowych jest zbieżne ze stanowiskiem IdP w zakresie likwidacji dodatków literowych do numerów peronów. Do tej pory jednak nie ma zapowiedzi konkretnych działań, a PKP w informacjach prasowych dotyczących budowanego peronu nadal posługuje się określeniem 3a.

Członkowie stowarzyszenia zajmujący się sprawą od kilku lat coraz częściej zaczynają jednak wątpić, czy kwestię numeracji uda się kiedykolwiek zmienić. Nadzieję na poprawę komunikacji między społecznikami a PKP dało porozumienie i współpraca Miasta Poznań z PKP w kontekście inwestycji na terenie dworca. Na razie jednak sytuacja pozostaje bez zmian.

Sprawą zainteresowała się również posłanka Katarzyna Ueberhan, która w kwietniu tego roku zwróciła się z interpelacją dotyczącą modernizacją dworca Poznań Główny. W swoim piśmie poruszyła kwestię numeracji na dworcu. Podobne interpelacje podpisali lub wysłali także inni poznańscy posłowie. Do tej pory jednak Ministerstwo nie udzieliło odpowiedzi. Powinno to zrobić w najbliższym czasie.

Czy uda się przeprowadzić zmiany przed uruchomieniem nowego peronu czy może system pozostanie bez zmian i będzie charakterystyką poznańskiego dworca? Obecnie choć niektórzy pasażerowie czują się zdezorientowani to istniejące oznaczenia dla większości osób zdają egzamin i pozwalają odnaleźć poszukiwany peron. Czy to oznacza, że zmian nie powinno się wprowadzać, a nowe perony będą zyskiwać litery lub kolejne cyfry? Do sprawy będziemy wracać, także po rozmowach z przedstawicielami PKP.