W cieniu mundialu: Chôro – muzyka prosto z Brazylii

Piłka nożna i muzyka brazylijska? Na tak niezwykły koncert zaprasza poznaniaków Teatr Muzyczny. I będzie nie tylko muzyka – będzie też pokaz Freestyle football!

Właściwie poznaniacy powinni się już przyzwyczaić do niezwykłości, jeśli chodzi o ten teatr. Jeśli ktoś zaprasza do Poznania Placido Domingo i zamierza tu zrealizować “Seksmisję” w wersji musicalowej – to można się po nim spodziewać wszystkiego… Oczywiście – wszystkiego najlepszego. I niedzielny koncert jest tego najlepszym dowodem.

Melomani będą mogli podczas niego poznać bogactwo i różnorodność muzyki brazylijskiej – wyrastającej z kultury Portugalii, zakorzenionej w muzyce afrykańskich niewolników i rdzennych Indian. Wykonawcami koncertu będzie jedna z czołowych polskich orkiestr kameralnych, z sukcesem pracująca pod batutą maestro Florêncio – Capella Bydgostiensis, oraz specjalnie zaproszony brazylijski zespół tradycyjnej muzyki chôro, łączącej elementy samby, muzyki popularnej i salonowej – Quinteto Musiart.

Co łączy styl chôro, Brazylię i Mundial? Odpowiedź brzmi: Quinteto Musiart. Zespół ten słynie z wykonywania tradycyjnej, brazylijskiej muzyki chôro, którą przybliży polskiej publiczności podczas swojego pierwszego europejskiego tournée. Koncert w Poznaniu odbędzie się 29 czerwca br., o godz. 17.00 w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Zespół wystąpi obok jednej z czołowych polskich orkiestr kameralnych – Capella Bydgostiensis, z sukcesem grającej pod batutą maestro José Maria Florêncio. A wszystko w tle rozgrywek i emocji towarzyszących Mistrzostwom Świata w Piłce Nożnej w Brazylii.

W czerwcu oczy całego świata skierowane będą na Mundial, który w tym roku rozgrywany jest w Brazylii – państwie samby, karnawału i… muzyki chôro. A czym jest chôro, jaka jest jego historia i dlaczego warto ją poznać przy okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej?

Jest koniec XIX wieku, brazylijskie tańce: samba, maxixe, lundú, spotykają melodie europejskich tańców salonowych takich jak: walc, „schottisch”, menuet, a w szczególności… polka. Tak powstaje styl chôro – prawdziwie wielkomiejski brazylijski gatunek muzyczny, który choć zawiera elementy samby i muzyki popularnej, wpisuje się w nurty muzyki poważnej. Sama nazwa chôro (w języku portugalskim „płacz”) prawdopodobnie wywodzi się od charakterystycznego, sentymentalnego sposobu grania tańców europejskich. Według Arnaldo Savegnago, założyciela i kierownika artystycznego zespołu Quinteto Musiart: „Chôro jest wesołym, wibrującym rytmem, nie męczy, często przypomina taniec, dzięki czemu pobudza ciekawość do muzyki. Język muzyczny chôro  jest na wskroś brazylijski, a przy tym łatwy do zrozumienia dla ogółu słuchaczy. Będzie też niestandardowym, ale jakże brazylijskim dopełnieniem piłkarskich mundialowych zmagań.”

Quinteto Musiart to zespół, który gra, pielęgnuje i kultywuje tradycyjną brazylijską muzykę chôro. Powstał 6 lat temu w Erexim, małym miasteczku położonym na południu Brazylii, gdzie jest prawdziwą perełką i dumą regionu. Od tego czasu, zespół nagrywa płyty, intensywnie podróżuje i koncertuje, przenosząc słuchaczy w świat oryginalnej, radosnej, brazylijskiej muzyki chôro.

Wszystkie aranżacje i kompozycje zespołu Quinteto Musiart są owocem pracy Arnaldo Savegnago – założyciela i spiritus movens wszelkich poczynań grupy. Już w czerwcu polscy słuchacze dzięki zespołowi Quinteto Musiart będą mogli poznać żywiołową, brazylijską, a przy tym mało znaną w naszym kraju muzykę chôro. Podczas koncertów usłyszymy egzotyczne brzmienie cavaquinho i gitary klasycznej, połączone z łagodnym brzmieniem klarnetu i przejmującego głosu Yáskary Sperhacke, a wszystko przy akompaniamencie pandeiro. Szczególną gratką dla melomanów jest to, że koncert poprowadzi brazylijski dyrygent José Maria Florêncio, który koncertuje z najlepszymi orkiestrami na świecie, a w wielu krajach określa się go jednym z najlepszych dyrygentów swojego pokolenia. Obecnie mieszka w Polsce i jest głównym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis.

Usłyszymy tu utwory powstałe na przestrzeni prawie 100 lat, począwszy od kompozycji Alberto Nepomuceno, poprzez dzieła Beetholvena Cunha, będące przykładem  brazylijskiej regionalnej muzyki współczesnej,  a skończywszy na impresjach muzycznych Ernaniego Aguiara, a także Waldira Azevedo, twórcy popularnego “Brasileirinho” i Arnaldo Savegnago. Capella Bydgostiensis pod batutą José Maria Florêncio, jak i  Quinteto Musiart z Arnaldo Savegnago na czele, zabiorą nas w muzyczną podróż po Brazylii, przybliżając rytmy, rodem z tego egzotycznego kraju. Bo przecież nie tylko Mundial jest wart zobaczenia w Brazylii!  

Koncert rozpocznie się o godzinie 17 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu

wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Arnaldo Savegnago & Quinteto Musiart
José Maria Florêncio – dyrygent

program:

Alberto Nepomunceno – Suíte antiga: Minueto – Ária – Rigaudon
Arnaldo Savegnago – Primeiro choro
Arnaldo Savegnago – Segundo choro
Beetholven Cunha – Macaíba
Arnaldo Savegnago – Terceiro choro
Arnaldo Savegnago – Beija-flor (Koliber)
Ernani Aguiar – Quatro momentos: Tempo de Maracatú – Tempo de caboclinhos – Canto – Marcha

przerwa

Liduino Pitombeira – Ajubete
Waldir Azevedo – Carioquinha
Yáskara Sperhacke – Nosso amor (Nasza miłość)
Alberto Nepomuceno – Serenada
Waldir Azevedo – Pedacinho do céu
Waldir Azevedo – Delicado
Luiz Gonzaga – Baião
Waldir Azevedo – Brasileirinho