Łatwiejszy dojazd do Piły? Niedługo będzie to możliwe

PKP wraz z Urzędem Marszałkowskim zapowiedzieli budowę drugiego mostu nad Wartą w Obornikach Wielkopolskich oraz mijanki w Parkowie. Dzięki temu pojedzie więcej pociągów relacji Poznań-Piła.

Już nie pierwszy raz Urząd Marszałkowski wraz z PKP zajmują się odcinkiem relacji Poznań-Piła. Dzięki jego modernizacji czas podróży między tymi dwoma miastami skrócił się o ok. 35 minut. Unowocześniono perony w 22 miejscowościach i przystosowano je do potrzeb chociażby osób z niepełnosprawnościami.

Kolejną inwestycją będzie dobudowanie drugiego toru od stacji Oborniki Wielkopolskie Miasto do stacji Oborniki Wielkopolskie, dzięki czemu pojechać ma więcej pociągów relacji Poznań-Piła. Na Warcie natomiast planowana jest budowa drugiego mostu, a na Parkowie – mijanki. Ma to zapewnić lepszą organizację podróży koleją w obszarze aglomeracji.

8 kwietnia Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, podpisał z PKP PLK umowę na dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+) projektu pn. „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. – prace projektowe”. Podczas spotkania PKP podpisało także umowę z konsorcjum firm Infrares Sp. z o.o. oraz Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach prac przygotowawczych dla tego projektu.

– Musimy cofnąć się do czasu realizacji największego – wartego 600 mln złotych – projektu, dofinansowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z funduszy unijnych, jakim była rewitalizacja linii z Poznania do Piły, ponieważ już wtedy było wiadomo, że będzie trzeba doprowadzić brakującą linię dwutorową przynajmniej do stacji Oborniki oraz zbudować przeprawę przez Wartę – powiedział Wicemarszałek Wojciech Jankowiak. 

Całkowita wartość projektu wynosi prawie 4,6 mln złotych, jednak blisko 3,2 mln zł będzie pochodzić z unijnego dofinansowania przyznanego przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Projekt, nad którym prace potrwają około roku, dotyczy opracowania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych prawem uzgodnień, dopuszczeń, warunków oraz decyzji niezbędnych do budowy wskazanego fragmentu linii kolejowej nr 354.

Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po zapewnieniu finansowania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.